Blog F1Brand

Informacja prasowa – przeżytek czy najważniejsze z narzędzi PR-owego świata

informacja-prasowa-f1brand-dagmara-kleczewska

Informacja prasowa to jedno z najstarszych narzędzi PR -owych. Czy nadal jest ważna? Czy to już przeżytek, gdyż media zamieszczą tylko promowane za duże budżety treści?

Czy w świecie przepełniony treściami, charakteryzującym się wręcz ich nadmiarem jest jeszcze miejsce na informacje prasowe? Takie pytanie zadaje sobie pewnie wielu właścicieli firm, ale również pracownicy działów PR-u.

Pamiętajmy, że napisana przez nas notatka to sposób na tworzenie i przekazanie własnej narracji. Szansa na pokazanie firmy czy marki nie generująca praktycznie wysokich kosztów. Dajemy również sygnał redakcjom i dziennikarzom, że jesteśmy, w jakiej branży działamy i jest nam bliska jej tematyka. Często zdarza się, że dziennikarz poszukujący ekspertów do wypowiedzi w danej dziedzinie będzie pamiętał, że to od nas otrzymał ostatnio informacje i zwróci się do nas z prośba o ekspercką wypowiedź.

Dla jednego z naszych klientów z branży HR, w taki sposób właśnie stworzyliśmy warunki, w których pracownicy prawie każdego tygodnia proszeni są o wypowiedź, opinię czy udział w programie radiowym czy telewizyjnym. Dzięki temu zupełnie bezpłatnie promują markę w wielu mediach. Wartość takich wywiadów jest ogromna. W przypadku gdybyśmy chcieli zakupić czas antenowy czy artykuł sponsorowany musielibyśmy niekiedy wydać kilkadziesiąt tysięcy złotych. Do tego pamiętajmy, że wartość tekstów niesponsorowanych jest dużo większa, gdyż opinia publiczna traktuje je jako obiektywne i bardziej wiarygodne niż treści reklamowe.

Struktura informacji prasowej

Definicji, porad i opisów typu „Jak przygotować dobrą informację prasową” znajdziecie w google bardzo wiele. Warto przypomnieć sobie jednak ten podstawowy, nieśmiertelny schemat.

Tytuł

To zapowiedź, czego wartościowego dowiedzą się od nas czytelnicy. Musi przyciągać. To najatrakcyjniejsza część notatki i decyduje, czy ktokolwiek będzie zainteresowany zapoznać się z dalszą jej częścią. Źle skonstruowany temat może zaprzepaścić nasze szanse na zwrócenie uwagi.

Intro/Lead/Zapowiedź

To dwa, trzy zdania streszczające całą notatkę. Musi odpowiedzieć na pytania:

kto? co? kiedy? dlaczego? z jakim skutkiem? Musimy mieć pewność, że po przeczytaniu odbiorca będzie już miał ogólną wiedzę na opisywany temat.

Rozwinięcie

W tym miejscu rozwijamy wszystkie treści zawarte w leadzie, rozpisujemy szczegóły, ale skupiamy się na informacjach ważnych i koniecznych.

Nie możemy również zapomnieć o dwóch bardzo ważnych sprawach. Data wypuszczenia notatki w świat, gdyż pełni ona bardzo ważną funkcję określenia aktualności informacji. Zazwyczaj PR-owcy umieszczają ją na samej górze informacji prasowej. Osoba do kontaktu, czyli imię, nazwisko, telefon, adres e-mail osoby, która w razie potrzeby udzieli szczegółowych informacji i odpowie na dodatkowe pytania. Ważne by była to osoba kompetentna, posiadająca wiedzę na temat opisywany.

Notatkę prasową możemy wysłać jako pdf. lub doc., nie zapominajmy jednak dołączyć do niej grafiki i/lub zdjęcia czy video.

I na koniec odpowiedzmy sobie na pytanie: kiedy wysyłać informacje prasowe?

Z naszych statystyk wynika, że najlepiej w czwartki, gdyż tego dnia mają najwyższy współczynnik otwieralności. Najgorszy dzień to piątek. Okazuje się również, że najlepszą porą są godziny między 10:00 i 14:00, a trochę mniej efektywne są godziny między 6:00 i 10:00.

 

Dagmara Kleczewska

Menu